Ενημερωτικό σημείωμα του Εκπαιδευτικού με Εξειδίκευση στη Συμβουλευτική στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό του ΚΕΣΥ Λασιθίου

Κριτήρια συμπλήρωσης Μηχανογραφικού Δελτίου

Η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου θα πρέπει να γίνει κατόπιν ώριμης, θετικής σκέψης και έγκυρης πληροφόρησης, αφού μελετηθεί πρώτα σε βάθος η σχέση του εαυτού μας με την αγορά εργασίας. Η σχολή και το επάγγελμα που θα προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε, θα πρέπει να ταιριάζει με τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά μας, έτσι λοιπόν θα μας δίνει το προσωπικό έναυσμα να   καταβάλλουμε περισσότερη προσπάθεια και κατά συνέπεια να έχουμε περισσότερες πιθανότητες να γίνουμε επιτυχημένοι επαγγελματίες. Αν ακολουθήσω το όνειρό μου θα είμαι ευτυχισμένος άνθρωπος, θα νιώθω γεμάτος και ολοκληρωμένος, τι καλύτερο από το να κάνω το χόμπι μου επάγγελμα.

            1ο ΚΡΙΤΗΡΙΟ: Η Προσωπικότητα του ατόμου.

Πρέπει να γνωρίζω ποιος/α είμαι και τι θέλω.
Τι ταιριάζει με την προσωπικότητά μου.
Ποια τα ενδιαφέροντά μου(πράγματα που μου αρέσει να κάνω, όπως να αθλούμαι ή να ακούω μουσική).
Ποιες οι δεξιότητές μου( πράγματα που έχω μάθει να κάνω, όπως να οδηγώ ή να μαγειρεύω).
Ποιες οι αξίες μου(Θέματα που είναι σημαντικά για εμένα, όπως να είμαι ανεξάρτητος άνθρωπος, να βοηθάω τους άλλους).
Ποιες οι επαγγελματικές μου αξίες(ελεύθερος χρόνος, χρήματα, μετακινήσεις).
Ποια τα χαρακτηριστικά μου γνωρίσματα(στοιχεία της προσωπικότητάς μου όπως ντροπαλός, καλόβουλος).
Άρα για να ιεραρχήσω τις σχολές στο Μηχανογραφικό Δελτίο πρέπει να γνωρίζω καλά τον εαυτό μου, να έχω δηλαδή ένα μίνιμουμ επίπεδο αυτογνωσίας.

2ο ΚΡΙΤΗΡΙΟ: Η αγορά εργασίας.

Η επαγγελματική αποκατάσταση που απορρέει από το πτυχίο που θα πάρεις είναι το δεύτερο σε ιεραρχία κριτήριο.
Με δεδομένο ότι, ραγδαίες και απρόβλεπτες αλλαγές είναι το βασικό χαρακτηριστικό της αυριανής κοινωνίας και ότι ο κοινωνικός χώρος διακρίνεται:
α) στην ΖΗΤΗΣΗ (ανάγκες των εργοδοτών)
β) στην ΠΡΟΣΦΟΡΑ (επιθυμίες των ανθρώπων να αποκτήσουν εργασία)
Σε πολύ μικρότερα χρονικά διαστήματα, από τα 5-10 χρόνια που χρειάζονται οι σημερινοί μαθητές για να μπουν στην αγορά εργασίας, έχουμε παρακολουθήσει τα δεδομένα της αγοράς να ανατρέπονται, άρα καμία σημερινή πρόβλεψη δεν μπορεί να είναι ασφαλής.
Πρέπει όμως να γνωρίζω:
α) τις δυνατότητές μου,
β) τα επαγγελματικά δικαιώματα κάθε πτυχίου,
γ) να πιθανολογώ τις επαγγελματικές προοπτικές και
δ) τις διαφορετικές επιλογές για εργασία που μου δίνει κάθε πτυχίο.

Χρήσιμες ιστοσελίδες με πολλές πληροφορίες για όλα τα παραπάνω:
http://sep4u.gr/sxoles/gel_new.html
http://www.eoppep.gr/teens/
http://epagelmata.oaed.gr/list.php

Συνεπάγεται πως οποιεσδήποτε επιλογές πρέπει να βασίζονται σε πραγματική και έγκυρη πληροφόρηση και όχι σε στερεότυπες αντιλήψεις και αβάσιμη αρνητικότητα.
Επιλέγω σχολή ή ιεραρχώ τις σχολές με βασικό κριτήριο τις επιθυμίες μου. Θα πρέπει να μου αρέσουν, να με γεμίζουν, να με εκφράζουν.

Έτσι λοιπόν:
Με αισιοδοξία, ηρεμία και θετική σκέψη αρχίζω να καταστρώνω το προσωπικό μου σχέδιο. Προσοχή!!: Η σειρά προτίμησης των σχολών θα καθορίσει και την εισαγωγή μου σε αυτές. Μπορώ να βάλω όσες σχολές θέλω από το Επιστημονικό Πεδίο που μου ανοίγει (τις ιεραρχώ με κριτήριο τις επιθυμίες μου και όχι την περσινή βάση). Αν έχω περισσότερα μόρια, από την περσινή βάση της σχολής που επιθυμώ να εισαχθώ, την επιλέγω πρώτη.

ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΓΕΛ
Με το Απολυτήριο του ΓΕΛ (Επιπέδου 4), μπορώ να εργασθώ σε θέσεις που απαιτούν απολυτήριο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης(και είναι πολλές). Ο βαθμός του θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερος, γιατί ο βαθμός αυτός μας ακλουθεί σε όλη μας τη ζωή και δε διορθώνεται, έτσι λοιπόν αν αποφασίσω μελλοντικά να δουλέψω σε μια τέτοια θέση(ακόμα και αν έχω πτυχίο Πανεπιστημίου –Επιπέδου 6), το απολυτήριο του Λυκείου θα παίξει τον κυρίαρχο ρόλο στο αν θα προσληφθώ ή όχι.

Μηχανογραφικό των Δημοσίων σχολών τις Κύπρου.
Μπορώ να συμπληρώσω ηλεκτρονικά και το μηχανογραφικό των Δημοσίων σχολών της Κύπρου (χωρίς δίδακτρα), χωρίς να δεσμεύομαι να πάω εκεί, αν περάσω και στην Ελλάδα κάπου που μου αρέσει (τα πτυχία της Κύπρου είναι ισότιμα με τα Ελληνικά).

Δημόσια ΙΕΚ
Στις αρχές Σεπτεμβρίου μπορώ να εγγραφώ σε κάποιο Δημόσιο ΙΕΚ (χωρίς δίδακτρα) και να επιλέξω ανάμεσα σε δεκάδες ειδικότητες (επιπέδου 5).

Καλή επιτυχία στο σχέδιο της ζωής σου!! Μην ξεχνάς: αξίζεις πολλά!!!

Ρέτσιος Βασίλης, Εκπαιδευτικός με εξειδίκευση στην Συμβουλευτική στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό, του ΚΕΣΥ Λασιθίου. Τηλ. επικοινωνίας : 28413-40499, 28413-40498
Τηλ. επικοινωνίας ΚΕΣΥ Λασιθίου: 28410-82480
Σε περιμένω μετά τις Πανελλήνιες στο γραφείο μου, που βρίσκεται στο κτήριο της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου (Διοικητήριο) στον Άγιο Νικόλαο.

Το εν λόγω ενημερωτικό σημείωμα έχει αναρτηθεί και στην αρχική σελίδα στην ιστο-σελίδα του ΚΕΣΥ Λασιθίου. http://kday.las.sch.gr/autosch/joomla15/

Μανώλης Τσιφετάκης

Αν. Διευθυντής ΓΕΛ Σητείας, Πληροφορικός

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...